tirsdag den 28. maj 2013

Get started

I må meget undskylde at jeg slet ikke fik blogger i går! Jeg har haft nogle tekniske problemer som betød, at mine indlæg ikke blev udgivet :-( men her kommer et indlæg om hvordan man kan komme igang med en ny livsstil: 

Jeg kender rigtig mange, som synes at de har fået så mange ekstra kilo på eller er kommet i så dårlig form, at de slet ikke kan overskue at tage hul på træningen eller en ny sundere kost. Heldigvis kender eg også mange som har kæmpet sig op fra sofaen og er kommet i gang! Jeg havde selv rigtig svært ved at få sparket mig selv i gang, men nu synes jeg at det begynder at gå fremad. 



Her er mine råd til at få startet din nye sunde livsstil: 

1. Søg inspiration
Opsøg hvad end der inspirerer dig. Jeg bliver selv enormt inspireret af at læse sundhedsblogs eller at kigge igennem fitness sider på facebook. Jeg elsker især at læse om andre som fortæller om deres rejse fra et usundt liv til et sundt liv! 

2. Beslut dig
Beslut dig én gang for alle. Nu skal det være! 
Jeg ved godt at det lige har været mandag, men du behøver ikke en ny uge til at komme i gang! Du kan starte lige så snart du beslutter dig, så gør det nu, en gang for alle! 



3. Fortæl din omgangskreds om din beslutning
Hvis du fortæller din familie og venner om din beslutning bliver det sværere at ombestemme dig. Nu er det sagt højt, så vis at du kan klare det :-)

4. Find en træningsmakker
En træningsmakker kan være super motiverende! Find ud af, om du helst vil have en som er på dit niveau eller om det skal være en som er længere fremme end du er, og som på den måde kan presse dig lidt. 

5. Søg viden
Søg viden omkring den sunde livsstil. Jeg  søger meget viden om hvordan jeg kan undgå skader, samt hvordan jeg kan lave  sund mad uden at det bliver kedeligt. 


6. Sæt mål
Jeg har skrevet om at sætte delmål og ét stort mål før, men jeg siger det igen :-) 
Det er super motiverende når du når et af dine mål som fx. kan være at gennemføre et 5 km løb. Det giver dig blod på tanden, og mod til at kæmpe dig frem mod det næste mål!



7. Start blødt op
Jeg anbefaler at starte blødt op af to grunde: 
For det første kan du pådrage dig skader hvis du lægger for hårdt ud med din træning. Jeg har selv døjet meget med skinnebensbetændelse, og når man først har en skade er man nødt til at sætte træningen på pause. Dette betyder at du er nødt til at starte forfra igen, og det er super hårdt og demotiverende!
For det andet kan du, hvis du presser dig selv alt for hårdt, miste motivationen efter et par uger, fordi det simpelthen er for hårdt et program du har lagt dig. Det kan føles som et stort nederlag, og det er virkelig demotiverende at føle at man fejler! 

Det var mine råd for denne gang, jeg håber at I kan bruge dem til noget :-)

7 kommentarer:

  1. Rigtig inspirerende blog du har :) - behindtheattitude.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frederikke :-)
      Tusinde tak, det er jeg rigtig glad for at du siger! Det er også en rigtig god blog du driver, jeg har lige taget et kig på den og vil helt sikkert følge den fremover :-)

      Slet
  2. Jeg har gået til dans i 7 år og startede i år stille og roligt op med at løbe, tror jeg har fået skinnebensbetændelse, men kan ikke forstå det for synes ikke selv jeg har overbelastet det eller noget.. Hvad gjorde du mod det? :-(

    http://mmonicamichela.blogspot.dk/

    SvarSlet
  3. Hej Monica :-)
    Jeg vil gerne lige understrege, at jeg ikke har nogen uddannelse inden for dette emne, men jeg vil selvfølgelig gerne give et bud :-)
    Der er forskel på hvordan du bruger dine muskler når du løber, cykler, danser eller noget helt andet. Derfor kan du godt være i super god form igennem din dans, men "forskrække" dine muskler lidt når du kaster dig ud i løb. Derfor er det vigtigt, at du ikke ligger for hårdt ud. Dette gælder både mht. Ditancen og farten. Når jeg kan mærke at mit skinneben begynder at gøre ondt, holder jeg med det samme nogle dages pause for at give det noget ro. Til sidst er det rigtig vigtigt at du strækker ud i hele kroppen, men når du prøver at undgå skinnebensbetændelse er det især læggene set handler om.
    Håber at du kan bruge mit svar, og god bedring! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja okay, normalt løber jeg ca 2 gange om ugen, men sidste uge begyndte jeg og løbe hver dag.. Løber med 9 km i timen ca 3-4 km. Har holdt helt pause med at løbe i denne her uge og så starter jeg roligt op i næste og stopper med at løbe hver dag :-) Hvordan strækker man ud i sin læg??

      Slet
    2. Det lyder som en god plan :-)
      Jeg har to øvelser som jeg bruger til at strække min læg ud. Det er lidt svært at beskrive uden at kunne vise det, men jeg prøver:
      1) stil dig ved en væg, ansigtet vendt imod den. Tag et stort skridt tilbage med det ene ben (benet som du skal strække ud). Sæt begge hænder mod væggen og "vældt væggen"
      2) stil dig tæt op ad en væg, stadig med ansigtet vendt imod den. Dine tæer støder helt op mod væggen. Løft den ene fods tæer og sæt dem mod væggen. Du står nu med hælen på gulvet og tæerne løftet op ad væggen og bør nu kunne mærke et stræk i læggen.
      Håber at det giver mening :-)

      Slet
    3. Nåå ja det forstår jeg godt, tak :-)

      http://mmonicamichela.blogspot.dk/

      Slet